Volop aan het werk...

25 oktober 2015 - Toamasina, Madagaskar

Lieve allemaal,

De afgelopen weken is er al weer veel gebeurd. Vandaar dat ik besloten heb weer een blog te schrijven.
Er gaan inmiddels de nodige virussen rond op het schip waardoor ondertussen tussen de 10 en 20% van de crew ziek is. Daarnaast zijn er wegens familie omstandigheden een paar collega’s tijdelijk naar huis. Hierdoor ontstaat er enigszins een personeelstekort.
Door alle veranderingen ben ik sinds 3 weken gebombardeerd tot teamleider voor het blok algemene chirurgie. In de weken dat er geen algemeen chirurg aanwezig is, wordt dit opgevuld met andere specialismen.
Dit houdt concreet in dat ik verantwoordelijk ben voor het reilen en zeilen op 1 van de operatiekamers, waar met name algemene chirurgie wordt gedaan. Coördineren van de taken die gedaan moeten worden. Zorgen dat iedereen op de hoogte is van wat gedaan moet worden. Avond vantevoren met de chirurg visite lopen op de afdeling en meteen checken of alles wat geregeld en getekend moet worden gedaan is, labuitslagen en allergieën controleren en eventuele verdere bijzonderheden noteren.

Iedere ochtend wordt er in elke operatiekamer begonnen met een teambrief. De teamleider wordt geacht deze te leiden. Hierbij is het hele team aanwezig (chirurg, anesthesist, verpleegkundigen). Met elkaar bespreken we het operatieprogramma voor de hele dag door. Per patiënt wordt besproken wat het te volgen plan is. Welke operatie. Welke anesthesietechniek. Evt. moeilijke luchtweg. Te verwachten bloedverlies. Evt. achterlaten van lokale verdoving. Bijzonderheden met betrekking tot te gebruiken instrumentarium/ disposables/ implantaten. Evt. risico’s en/of te verwachten problemen. Vragen die er zijn vanuit het team worden besproken.

De eerste week voor mij als teamleider bestond uit maxillo-faciale chirurgie. Met name grote tumoren in het hoofd-hals gebied die zorgen voor ademhalingsproblemen. Dus veel complexe, wakkere, nasale intubaties. Lastige ingrepen. Kritieke situaties.
Voor de maandag stond 1 patiënt gepland. Klinkt niet veel, maar is toch een hele dag werk. Jochie van 3 met een tumor in z’n hals. Om te beoordelen of deze verwijderd kon worden, moest er allereerst een CT-scan onder narcose gemaakt worden. De tumor drukte zijn luchtweg al aardig dicht. Saturatie daalde ’s nachts naar zo’n 40%. Je kunt je voorstellen dat het helpen van zo’n patiëntje niet zonder risico is. Plan was dan ook wakkere intubatie, CT-scan, CT-scan beoordelen en besluit nemen om al dan niet te opereren. Omdat er een grote kans was dat wakkere intubatie niet zou lukken stond alles klaar voor een tracheostomie. Gelukkig is met veel moeite en geduld het intuberen gelukt. Patiënt vervoerd naar de radiologie voor een CT-scan. Terug naar de OK waar we moesten wachten op de uitslag van de scan en het plan. Als verwijderen van de tumor te gevaarlijk zou zijn, zou er alsnog en tracheostomie gedaan worden om het ademhalen te vergemakkelijken en zou er een palliatief traject ingegaan worden. Na een en ander overlegd te hebben is besloten te proberen de tumor te verwijderen. Uiteindelijk is de operatie geslaagd en de patiënt geïntubeerd naar de IC gebracht. Dinsdag hebben ze geprobeerd de patiënt te detuberen, helaas opnieuw moeten intuberen. Ook donderdag een poging gedaan, helaas weer niet gelukt waarna besloten is om alsnog een tracheostomie te doen. Inmiddels gaat het goed met de patiënt, de tracheostomie is opgeheven en hij ademt zelfstandig zonder problemen.
Zo hebben we een aantal interessante casussen gehad. En was het ook een pittige week.

Afgelopen 2 weken algemene chirurgie met 2 chirurgen uit Uganda. Vooral liesbreuken gedaan en lipomen verwijderd. Iets minder inspannend maar wel een aantal lange dagen.

Verder is er een filmploeg vanuit Nederland aan boord geweest. Zij hebben een serie opnames gemaakt voor EO-metterdaad. Dit zal ergens in april 2016 worden uitgezonden.
Hiermee willen ze in Nederland meer bekendheid geven aan het werk van Mercy Ships. Ze hebben hiervoor een aantal patiënten gevolgd en ook een ortho-patiëntje van vorig jaar thuis opgezocht.
Op hun verzoek ben ik hiervoor geïnterviewd aangezien ik het patiëntje ken en vorig jaar geassisteerd heb bij haar operatie. Heb geprobeerd hier onderuit te komen, maar dat is me uiteindelijk niet gelukt.

Tot slot heb ik 2 week terug en afgelopen zaterdag met een aantal crew-members een kindertehuis bezocht. Enfants de Soleil. We hebben met behulp van 2 vertalers een Bijbelverhaal verteld, liedjes gezongen, geknutseld en spelletjes gedaan. En daarnaast vooral veel tijd en aandacht aan de kinderen besteed. Proberen te communiceren en een relatie op te bouwen.

De komende 6 weken zal in het teken staan van orthopedie. Voor een overzicht van wat we hierin zoal doen zie: https://www.youtube.com/watch?v=dcekp9K7shU

1. Anneke:
    Ha Debbie,

Wow...wat een mooi verhaal zeg! Graag had ik met je de avonden voor de operatie samen langs de patienten gegaan ;)

Heb jij ook nog het virus opgelopen?

kben benieuwd naar de EO uitzending :)

Succes de komende weken met jouw specialisme: orthopedie!
    Veel zegen en wijsheid gewenst bij alles!

Liefs, Anneke
  2. Anneke:
    ehm...bedoelde Deddy natuurlijk...oepsie
  3. Jitze Linie:
    25 oktober 2015
    Dat was een heftige week meidje. Veel sterkte met de verantwoordelijk taak. We denken aan jou. Wees daar van verzekerd.
    Liefs,
    Linie en Jitze
  4. Marleen:
    25 oktober 2015
    wow, verantwoordelijkheden! spannend hoor. Heel veel sterkte en wijsheid daar toegewenst.
  5. Ine:
    25 oktober 2015
    Ha Deddy, dank voor je verslag, mooi dat je zoveel taken kunt doen! Veel wijsheid,

Hartelijke groet,
    Ine
  6. Hans & Els v. Hoegee:
    25 oktober 2015
    Hoi Deddy, wat geweldig meis, dat je met het team zo tot Zegen mogen zijn !! Echt groots. Zo dankbaar voor !! We bidden je dan oom Gods Wijsheid en Inzicht toe en bovenal Zijn Zegen en Kracht om staande te blijven !! Je kunt het hoor, die verantwoording !! Anders zouden ze je het niet laten doen !! Er zijn velen die voor je bidden, ook altijd in de bidstond groep !! Dankjewel voor het nieuws dat we kunnen lezen van jou en het team !! Vergeet niet om er ook gewoon van te genieten he !! Zeker als je zo met kids mag zingen en vertellen !! God laat alles medewerken ten goede he ! Bij de EGS heb je ervaring mogen opdoen bij de kinderen. Gaaf om te zien !! Onze hele hartelijke groeten en een knuffel. Hans en Els. :-) :-)
  7. Albert en Hetty:
    25 oktober 2015
    Mooi werk dat jullie daar kunnen en mogen verrichten. Gods Zegen toegewenst! we zijn benieuwd naar de EO uitzending!
    Groetjes vanuit Stadskanaal.
  8. Ellis:
    hoi Deddy
    Wat een heftige week !
    Geweldig dat je zo tot zegen mag zijn daar!! Sterkte
    Liefs Ellis
  9. Nico en Gisela de kruif:
    26 oktober 2015
    Wat heb je veel verantwoordelijkheid en uitdagingen! En dan ook nog personeelstekort. Knap hoe je het allemaal doet! Al vind je het zelf niet, maar erg leuk dat je geinterviewd bent:-) Hou je ons op de hoogte als het volgend voorjaar op tv komt? Sterkte met de lange werkdagen en zelf niet ziek worden! Ook de hartelijke groetjes van Nico, Gr Gisela
  10. Marijcke Marten:
    26 oktober 2015
    Hallo Deddie! Fijn om weer wat van je te horen. Je hebt wel een heftige week achter de rug. En wat een verantwoordelijkheid. Hierin wens ik je de wijsheid van GOD toe. HIJ is de wonderbare Raadsman. Ook geweldig dat je kinderen de liefde van JEZUS mag laten zien. Wens je in dit alles Zijn zegen, en........als t even kan neem je dan ook rust. Met lieve groetjes, Marijcke.
  11. Bea:
    31 oktober 2015
    wow Deddy,wat gaaf om te lezen!
    ondanks dat het soms best wel zwaar is, denk ik dat je ook geniet met alles wat je doet.
    we blijven bidden voor wijsheid en inzicht voor de taak die God je heeft gegeven.
    wensen je godszegen toe voor de komende tijd!
    liefs van Harm en Bea
  12. Jitze Linie:
    24 december 2015
    Dak voor je lieve kaartje. Dat doet ons goed.
  13. Albert en Hetty:
    25 december 2015
    Lieve Deddy, wij wensen je goede Feestdagen en een Voorspoedig Nieuwjaar en ook voor al jou collega's. Dat de Heere zijn Zegen op jullie werk mag rusten. We bidden voor jullie! Fam: Albert & Hetty en Gezina Veldhuis.