Happy New Year

7 februari 2016 - Toamasina, Madagaskar

Lieve allemaal,

Na 2 week ziek te zijn geweest en eindelijk m’n energie een beetje begin terug te krijgen heb ik tijd gevonden voor een update. Ik ben jullie zeker niet vergeten maar het is lastig om tijd te vinden voor het schrijven van een blog.

Op de OK hebben we een aantal drukke weken achter de rug, met lange, intensieve werkdagen. Dagen die bestonden uit werken, eten (op de meest uiteenlopende tijden) en slapen. De afgelopen 2 week ben ik dan ook geveld door een hardnekkig verkoudheidsvirus en zat ik daarom “thuis”. Waar ik m’n dagen doorbracht met lezen en slapen.
En nu dan eindelijk een update.

De laatste keer dat ik geschreven heb was in het afgelopen jaar.
Dus vanaf hier wil ik jullie allereerste een liefdevol, gezond en gezegend 2016 wensen.
Iedereen bedankt voor alle berichtjes, kaarten en wensen. Ik weet dat m’n blog door velen gelezen wordt en het doet me goed om ook reacties van jullie te horen. Vooral de video van de EGS en het pakketje van thuis waren heel bijzonder om te krijgen. Met jullie steun kan ik het werk en leven hier prima aan.
Hier in Madagaskar zijn de feestdagen goed verlopen. En na 5 weken in kerstsfeer te hebben doorgebracht is alles gelukkig weer “normaal”.
De hele maand december staat volledig in het teken van kerst en er worden dan ook volop activiteiten georganiseerd.
Zo hebben we de “Jingle Bell Run” gelopen. Van onze gate rennen naar de port gate en terug, met bellen aan de schoenen. Gezellige bezigheid, veel deelnemers, zowel jong als oud. Vervolgens maaltijd op het dock. Kerstconcert. Hiervoor heeft het AFM-koor opgetreden. Schoolkoor heeft gezongen. Diverse muzikale uitvoeringen van crew-members. Gingerbread-house competition op zondagmiddag. Zou Petra en de kids helpen, moest helaas aant werk toen het huis in elkaar was geplakt en eindelijk versierd kon worden. Was wel op tijd terug om het resultaat te kunnen zien.
Carols by Candlelight. Een Australische traditie. Dus zaten we met onze kaarsen in het (bijna) donker, in de warmte in het Warehouse kerstliederen te zingen. En tot slot de zaterdagavond voor kerst de story-telling. Op verschillende plekken op het schip werden verschillende kerstverhalen verteld. Allemaal op een bijzondere manier, heel verschillend maar met een mooie boodschap.

De zaterdag voor Kerst was de grote exodus. Ruim 50 crew-members hebben het schip verlaten.
Voor de OK betekende dit afscheid nemen van 19 personeelsleden, waardoor er maar een kleine groep overbleef om alle bereikbare diensten te draaien.
De week van Kerst was de OK enkel open voor spoedgevallen. Dus in theorie een hele week vrij, met uitzondering van bereikbare diensten. Maar  goed als je veel mensen kent op het schip en zij kennen jou is het heel makkelijk om toch werk te vinden. Dus in plaats van maandag en dinsdag vrij te zijn heb ik het rehab-team (fysio) geholpen met de ortho-patiënten. Gips verwijderen, nietjes uithalen, wonden verzorgen en nadat de controle-foto’s zijn gemaakt geholpen met opnieuw gipsen.

Kerstavond een mooie dienst gehad met elkaar. Stille nacht gezongen in 7 verschillende talen (Engels, Frans, Zweeds, Malagasisch, Duits, Spaans en Nederlands).
25 december een kerstbrunch en daarna een wandeling gemaakt in goed gezelschap. Helaas wel in de regen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Het regent hier warm water dus het kan erger.
’s Avonds nog aant werk geweest. Nabloeding, ruim 3 week na de operatie. De bloeding was snel gevonden, het oplossen een lastige klus.
2e kerstdag kent men hier niet dus voor ons een gewone zaterdag. Op tijd op, ontbijten, lunch klaarmaken, zorgen voor voldoende water en met een grote groep op stap. Op naar het westen van Toamasina, voor een pittige, maar prachtige wandeltocht. Na ruim 6 uur lichtelijk uitgedroogd, uitgeput, verbrand, moe maar voldaan terug op het schip.

De week tussen kerst en de jaarwisseling draaide er slechts 1 OK. Maandag op OK gestaan, de rest van de week aan “special projects” (waaronder jenga spelen met een patiëntje) en studie besteed.
Woensdagsavonds (voor het eerst in m’n leven) oliebollen gebakken.
Jaarwisseling is hier rustig verlopen. Geen vuurwerk, wel confetti.

Wat werk betreft de 2 weken voor Kerst waren er 4 algemeen chirurgen aan boord. Dus weer veel liesbreuken en lipomen geopereerd. Tussendoor screening en plannen. 2 drukke weken, maar dat bevalt me wel. Afgelopen weken maxillo-faciale chirurgie. Veel aangezichtstumoren. Echt onvoorstelbaar. En daarnaast gespleten lippen en gehemeltes. Het blijft bijzonder om het resultaat te zien na een operatie. En zeker de blik in de ogen van de ouders van de kinderen die geholpen zijn. Onbetaalbaar.

In een van mijn vorige updates heb ik geschreven over een filmploeg van EO-metterdaad die opnames gemaakt heeft. Deze opnames worden vanaf komende donderdag (4 februari) uitgezonden.
(https://www.youtube.com/watch?v=Nv1k0i7mv5o) Ook staat er een uitgebreid artikel in Visie van afgelopen week.

1. Paul Vogelsang:
    Groetjes
  2. Heiko meesman:
    Heel goed bezig daar
  3. Jitze Linie:
    Lieve (laiverd) Deddy,
    Eveneens ee heel gelukkig en gezegend nieuwjaar.
    Je beleefd veel in/met veel andere culturen.
    Prachtig en dankbaar werk doe je daar samen met anderen.
    Liefs en zegen,
    Linie en Jitze
  4. Marleen:
    7 februari 2016
    Fijn dat je weer beter bent.
    Dank je voor je update... Ik heb t filmpje gezien en gelijk gedeeld. Het lijkt me knap moeilijk om op tijd weer gas terug te nemen met zulke rijen mensen op de stoep.
    Super hoor Deddy
  5. Greetje Heikens:
    7 februari 2016
    Deddy, voor jou ook nog de beste wensen, gelukkig voor je dat je je weer beter voelt. Ik wens je nog veel werkplezier toe, alle goeds Deddy!
  6. Bea:
    hallo Deddy,
    fijn dat je weer beter bent.
    wat hebben wij respect voor wat je doet.....
    door je woorden heen heb je het goed naar je zin.
    we blijven voor je bidden.
    en we zien uit naar de vlgd update. voor jou ook een gelukkig en gezegend 2016!
    liefs van Harm en Bea.
  7. Marianne:
    7 februari 2016
    Mooi te lezen over je belevenissen en je mooie werk. Goed dat je je weer beter voelt. Een lieve groet,
  8. Mariska:
    8 februari 2016
    Heeei Deddy,

Fijn om weer een verhaal van je te lezen. Ik blijf zoveel respect voor je hebben, wat doe je daar toch een bijzonder werk met een geweldig team. Ik vind het geweldig dat je zoveel liefde kunt tonen aan de ander door ze van een operatie te voorzien, door ze een nieuwe kans voor de toekomst te geven. Wat geweldig dat jij mee helpt om de droom van die mensen te verwezenlijken!

En die foto's van de natuur! Prachtig :) fijn dat je dit zo met ons wilt delen!

Lieve knuffel Mariska
  9. Dineke van Wijk:
    11 februari 2016
    Hoi Deddy,

Fijn dat je weer beter bent! Bedankt voor je mooie update. Wat een byzondere ervaringen beleef je daar! Wat een geweldig mooi en dankbaar werk. Het lijkt me wel moeilijk om steeds weer van zoveel mensen afscheid te moeten nemen. We wensen je Gods zegen toe, en zien u,it naar je volgende reisverslag.
    Groetjes Hans en Dineke
  10. Liutauras klingeris: